Tinta Ukhti Nunaidris
I want to be 'ISTERI SOLEHAH'

~Pernah bercita menjadi blogger terkemuka~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Bersyukur diberi limpahan nikmat oleh-Nya . Nikmat yang senantiasa dikurniakan menjadikan Cik Nurul seorang yang memahami erti syukur . In Shaa Allah . Tanggal 21 Ogos 1993 , lahirlah seorang puteri sulung yang menyerikan lagi kehidupan Encik Idris dan Puan Ainul Azizah . Nurul Nabila . Nama yang sangat viral . Ececeh . Bajet-bajet gitu . Nama yang diberi ini bukan dari ayah Cik Nurul . Bukan juga dari emak Cik Nurul . Kawan baik ayah Cik Nurul yang memberikan nama ini . Mengimbau kenangan 21 tahun yang lepas , "Idris , dah bagi nama dekat anak? Kalau belum , letaklah nama Nurul Nabila . Yang membawa maksud Cahaya Kecerdikan . In Shaa Allah ." ulas Ustazah Falaq . Cik Nurul bersyukur dengan nama ini . Walaupun ramai yang pakai nama ni . Tapi Cik Nurul cuba sedaya upaya menjadikan NURUL NABILA BINTI IDRIS seorang yang unik . Seorang yang tidak boleh difotokopi sikap , karakter , dan tingkah lakunya . *Ececeh . Bajet lagi .

Sejak dahulukala memasang angan-angan untuk menjadi seorang blogger terkemuka seperti Ben Ashaari , Yuyu Zulaikha , Irine Nadia . Tapi tak tercapai-capai impian tu . Hihi . Cik Nurul suka berkarya , menulis . Pernah jua memasang cita-cita menjadi seorang novelis . Seperti Siti Rosmizah , Aisya Sofea . Tapi , kini ... Semuanya berbeza . Well said , 'People change . We're never be the same in the future .' Betul kah ? Yes , absolutely agree . Cik Nurul tidak lagi seperti Cik Nurul yang dahulu . Tidak berubah 100% . Maybe 50% . *Ahh , main dengan peratus pulak . Now , TERpasang cita-cita nak jadi macam Syabab Musafir Kasih pulak . Cerpen-cerpen beliau sememangnya superb . Cerpen-cerpen karya beliau boleh dijadikan santapan rohani . Lukisan dakwah beliau , serius mampu menyentuh hati dan jiwa insan . Tahniah diucapkan kepada Syabab Musafir Kasih . 


P/S : Doakan Cik Nurul menjadi seorang manusia yang berguna . Di dunia dan di akhirat . 

Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Alhamdulillah~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Masih bernyawa dan diberi nikmat merasai kebahagiaan di atas muka bumi ini . Syukur Alhamdulillah masih mampu bertahan menelusuri kehidupan di bumi UiTM Shah Alam . Satu kalimah meniti di bibir , terukir di hati , terasa di jiwa . Saat ini yakni 'Alhamdulillah' . Syukur Alhamdulillah . Kerana keperitan yang dilalui membuahkan hasil yang cukup menggembirakan diri ini . Alhamdulillah . Terima kasih buat sahabat-sahabat yang dikasihi . Yang banyak membantu Cik Nurul dalam menelaah ilmu-ilmu Allah SWT ini . Terima kasih kepada para tenaga pengajar dan pendidik kerana sudi memberikan markah yang baik buat Cik Nurul . Syukur kepada-Nya kerana mengizinkan sekali lagi untuk merasai perasaan ini . Ececeh . Ayat tuu BM sangat . :P Semoga ianya Lillahi Ta'ala . Alhamdulillah sekali lagi .

Alhamdulillah ;)
P/S : Alhamdulillah . Semoga Allah SWT redha . 


Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Allah SWT sedang menguji kita~

Bismillahirrahmanirrahim . Allahurabbi . Semakin hari , semakin banyak ujian yang diberikan oleh-NYA kepada kita , umat Muhammad SAW . Dengan peperangan yang tidak berkesudahan sejak sekian lama . Dengan pesawat yang hilang entah ke mana . Yang jatuh terhempas ditembak oleh entah siapa-siapa . Tanpa kita ketahui motif mereka . Apakah ini konspirasi dunia ? Wallahualam . Yang pasti , Islam perlu bangkit semula . Berjuang habis-habisan demi menegakkan agama-Nya . Teruskan berjihad . Teruskan perjuangan . Teruskan bermujahadah melawan nafsu untuk terus memboikot barangan-barangan ISRAEL .

Saudara kita menderita di sana . Mereka berhempas-pulas menjaga hak kita , Masjid Al-Aqsa . Hak umat Islam . Hak umat Rasulullah SAW . Apa usaha kita ? Apa yang kita buat ketika ini ? Tidur ? Main game ? Bergurau-senda ? Shopping barang raya ? Ayuh ! Kita tembakkan doa buat mereka . Qunut nazilah , bacalah senantiasa . Moga , Allah SWT melindungi mereka-mereka yang di pihak yg benar ini . Usaha kita tersangatlah kecil . Nak angkat senjata , belum tentu tangan ini mampu . Kaki ini . Belum tentu mampu berpijak di bumi mereka . Hati ini . Belum cukup kuat seperti mereka yang langsung tiada gentar untuk berjihad fisabilillah . Hanya doa , sedikit dana , dan juga usaha kecil kita (memboikot barangan Israel) yang mampu membantu serba sedikit mereka di sana . Mungkin nampak kecil . Tapi sekurang-kurangnya , di hadapan Allah SWT kelak , kita punya jawapan untuk membela agama kita .

Ayuh , kuatkan semangat . Sedar dari tidur kita yang sekian lama lena . Mereka perlukan kita . Mereka perlukan doa kita . Mereka perlukan pertolongan kita . Bersatu kita teguh , bercerai kita roboh . Jangan biarkan mereka menderita sedangkan kita senang lenang di sini bergurau senda . Ini masanya kita bantu mereka . Mungkin di masa akan datang , kita perlukan mereka . Jangan berhenti berdoa . Jangan berhenti mengeluarkan dana buat mereka . Biarlah , sehari RM1 pun kita salurkan pada mereka . Moga usaha kecil itu Allah SWT redha .

Teruskan perjuangan . Tinggalkan sebentar keseronokan kita . Berhentilah dari tidur yang lena . Kerana , mereka tidak pernah tidur lena setelah sekian lama . Ayuh ! Bantulah mereka . Ayuh ! Bangkit ! Al-Fatihah buat mereka yang telah pergi . Moga syurga Al-Jannah menanti mereka . Allahumma Ameen .

Anak kecil ini menjadi mangsa walau dia tidak tahu apa2 .

Semoga kemenangan berpihak kepada mereka , bridget Al-Qassam .

Al-Fatihah buat MH370 & MH17 .

P/S: Hamba Allah SWT yang daif

Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Amanah itu Indah~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Masih mampu menghelakan nafas di atas muka bumi ini . Alhamdulillah . Masih diberikan nikmat-nikmat di atas muka bumi ini . Alhamdulillah . Masih mempunyai keluarga yang tersayang . Alhamdulillah , masih ada yang sudi bersahabat dengan diri ini . Alhamdulillah . Alhamdulillah . Alhamdulillah . Lillahi Ta'ala ye . Tujuan Cik Nurul menggerakkan jari-jemari ketot Cik Nurul di keyboard lappy pada saat ini adalah kerana Allah SWT yang menjentik hati ini untuk berkongsi rasa dengan para pembaca sekalian . *Ececeh . Ayat bajet kebabom je . Teruskan membaca ye :)

Lebih kurang sebulan , Cik Nurul dan sahabat-sahabat akan menghadapi final exam . Dah tak lama dah nak menghabiskan sisa-sisa hidup di bumi UiTM Shah Alam . Allahurabbi . :( Cepatnya masa berlari . *Tak sempat nak kejar . Next semester dah masuk final year . *Ya Allah , berikanlah kecemerlangan kepada kami semua . Moga rahmat-Mu sentiasa mengiringi kami . Allahumma Ameen .*Ayuh mendoakan kejayaan kita bersama di dunia & di akhirat .* Jujur Cik Nurul katakan , Cik Nurul amat takut untuk memegang amanah . Hakikat sebagai seorang insan , kita telah pun terpikul dengan amanah sementelah kita dilahirkan oleh 'dia' yang kita gelar 'mak' , 'ibu' , 'ummi' , 'mama' , 'mummy'

Kita adalah khalifah . Kita lah yang akan memimpin diri kita sendiri . Kita adalah insan yang sentiasa punyai amanah . Samada amanah itu kecil atau besar . Amanah boleh dibahagikan kepada tiga bentuk . Pertama , AMANAH MANUSIA TERHADAP ALLAH SWT . Semua ketentuan Allah SWT harus dipelihara dengan melaksanakan segala perintah Allah SWT dan meninggalkan semua larangan-NYA . Termasuk menggunakan semua potensi dan anggota tubuh badan untuk hal-hal yang bermanfaat . Allah SWT kurniakan roh buat setiap jasad . Nyawa kita adalah hak milik Allah SWT . Jangan pernah terfikir untuk mencabuli hak Allah SWT . Hanya DIA yang berhak mengambil nyawa kita . Hanya DIA . Hanya DIA yakni Allah SWT .

Kedua , AMANAH MANUSIA TERHADAP ORANG LAIN . Yang bermaksud , mengembalikan titipan kepada yang mempunyainya , tidak menipu , berlaku curang , menjaga rahsia yang merupakan kewajipan terhadap keluarga , masyarakat secara keseluruhan . Contohnya , seorang pemimpin perlu berlaku adil terhadap masyarakatnya . Ulama perlu adil terhadap masyarakat dengan memberi tunjuk ajar kepada meeka agar mereka memiliki i'tikad yang benar . Contoh paling dekat adalah , seorang sahabat menegur sahabatnya yang melakukan khilaf . Atau contoh yang lain , adalah seorang suami berlaku adil terhadap isteri-isterinya .

Ketiga , AMANAH MANUSIA TERHADAP DIRI SENDIRI . Yang bermaksud , berbuat sesuatu yang terbaik dan bermanfaat bagi dirinya baik dalam urusan agama mahupun dunia . Tidak terfikir dek akal fikiran untuk melakukan sesuatu yang membahayakan dirinya di dunia dan di akhirat . 

Amanah yang ketiga ini , sememangnya seringkali kita alpa dan terlepas pandang . Seperti Cik Nurul , sebagai seorang anak kepada pasangan Idris dan Azizah . Menjadi satu amanah buat Cik Nurul bagi mengikut segala telunjuk mereka selagi tidak menyalahi syarak .Menjadi satu amanah bagi Cik Nurul bilamana mereka menghantar Cik Nurul untuk menyambung pengajian hingga kini . Menjadi satu amanah bagi Cik Nurul untuk menambahkan saham pahala mereka saban hari . 

Sebagai seorang pelajar , menjadi satu amanah buat Cik Nurul untuk bersungguh-sungguh mengejar ilmu Allah SWT . Menjadi satu amanah buat Cik Nurul untuk menggembirakan hati para pendidik dengan mendapatkan keputusan yang baik . Menjadi satu amanah buat Cik Nurul untuk sentiasa saling mentarbiyah antara diri Cik Nurul dan sahabat-sahabat . Sebagai seorang yang mempunyai jawatan dalam sebuah persatuan , menjadi satu amanah buat Cik Nurul untuk membantu sahabat-sahabat dalam menggerakkan aktiviti-aktiviti di dalam persatuan tersebut . 

Mungkin ada yang merasakan ianya remeh . Mungkin ada yang mengambil enteng mengenai perkara ni . Bear in mind . Kerana amanah ini , kamu berjalanlah kemana saja . Berlari lah hingga ke hujung dunia . Kamu tetap membawa satu bebanan dimana bebanan itu sesuatu yang indah bilamana kamu dapat melunaskan bebanan itu . Itulah AMANAH yang INDAH . Wallahualam . :)

Rindu mak ;'(


Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~My dear, you're not alone~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Setelah sekian lama tidak mencoretkan sesuatu di sini . Alhamdulillah . Masih diberi kesempatan untuk terus merasakan nikmat Islam & Iman . Alhamdulillah . *Kalian yang membaca secara tidak sedar telah mengucapkan kalimah 'Alhamdulillah' sebanyak 4 kali ? Alhamdulillah again :) Betapa para pembaca seorang yang bersyukur . Tujuan diberi pinjaman nyawa pada saat ini dan sesaat akan datang , bukanlah untuk berseronok dan bergembira sentiasa . Ada masa , kita perlu berhenti sejenak , bermuhasabah diri .

'Apa yang aku dah buat untuk agama aku?'
'Apa yang aku dah buat untuk diri aku?'
'Apa yang aku dah buat untuk kedua orang tuaku?'
'Apa yang aku dah buat untuk abang, kakak, adik aku?'
'Apa yang aku dah buat untuk sahabat-sahabat aku?'

'Dimana Allah SWT di dalam hati aku?'
'Dimana Rasulullah SAW di dalam hati aku?'

'Sepanjang hidup aku, pernahkah aku rasa Allah SWT hadir di dalam solatku?'
'Sepanjang hidup aku, pernahkah aku rasa Rasulullah SWT dekat dengan diri aku?'

'Tidakkah aku yakin dengan janji-janji Allah SWT?'
'Tidakkah aku gentar mendengar firman-firman Allah SWT?'


Cuba muhasabah diri kita . Banyak juga benda yang kita tak terfikir untuk memikirkannnya . Moga Allah SWT menjentik hati kita untuk sedar . Sedar akan tujuan sebenar diberi gelaran khalifah di muka bumi ini .


P/S : Ayuh kita saling mendoakan kejayaan kita bersama . Di dunia dan akhirat . Moga Allah SWT redha . Ukhuwah Fillah Abadan Abada :)
 

Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)