Tinta Ukhti Nunaidris
I want to be 'ISTERI SOLEHAH'

Ceritera part 1

Nur Arissa Sofea binti Tengku Syed Amri . Satu nama yang tidak asing lagi dalam kalangan orang berada . Arissa , anak kepada pasangan jutawan , Tengku Syed Amri & Aira Mariyah . Arissa yang berdarah keturunan raja itu senantiasa dikelilingi dengan bodyguard-bodyguard yang bertubuh sasa . Bukan sahaja bertubuh sasa , malah ke'handsome'an abang-abang bodyguard Arissa sukar untuk ditafsirkan dengan kata-kata . Arissa , seorang gadis yang bijak , lincah , peramah . Peramah ? Atau lebih tepat lagi , seorang yang bermulut murai . Celotehnya mengalahkan ahli politik . Berdebat dengannya , kekalahan pasti menjadi milik kita .

Dek ketinggiannya yang suam-suam kuku , Arissa mengambil keputusan untuk menjadi salah seorang pemain bola keranjang di sekolahnya . Pada mulanya , mama dan abah Arissa berkeras tidak mengizinkan Arissa untuk bergiat aktif dalam kelab ataupun persatuan dek kesihatan Arissa yang tidak mengizinkan . Sewaktu Arissa dilahirkan , doktor mengesahkan jantung Arissa mempunyai lubang kecil . Pendek cerita , jantung Arissa berlubang . Hari berganti hari , Tengku Syed Amri dan Aira Mariah berusaha mendapatkan rawatan terbaik untuk anak kesayangannya itu . Alhamdulillah , kesihatan Arissa masih boleh diklafikasikan sebagai seorang yang sihat .

Walaupun begitu , Arissa mempunyai 'athma' dan 'lelah' di tahap minima . Arissa alah pada bulu-bulu binatang . Walhal Arissa seorang pencinta haiwan . Walaupun Arissa tidak mampu menjaga 100% haiwan-haiwan kesayangannya , mama dan abah Arissa membenarkan Arissa untuk memiliki haiwan peliharaan . Haiwan-haiwan ini dibela dan dijaga oleh pembantu-pembantu rumah yang sememangnya dibayar gaji untuk menjaga kesayangan-kesayangan Arissa ini . Haiwan-haiwan peliharaan Arissa di letakkan di sebuah rumah kecil yang diberi nama "Lovely Support System" .

Arissa seorang yang gemar makan coklat . Ais krim juga menjadi pilihan hatinya sejak kecil .Walaupun Arissa seorang anak jutawan , ramai sahabat Arissa yang tidak tahu-menahu mengenai status diri Arissa . Arissa seorang yang gemar dengan 'gadget' . Bagi Arissa , hidup tanpa 'gadget' memang tidak lengkap . Mujur keluarganya mampu untuk membelikan Arissa pelbagai 'gadget' . Arissa tidak pernah merasakan dirinya hebat walaupun hakikatnya dia mempunyai segalanya . Baginya , apa yang ada padanya cumalah pinjaman semata .

Arissa tidak kekok untuk membelanjakan sejumlah wang demi sahabat-sahabatnya . Ramai sahabatnya yang gemar mengambil kesempatan di atas kebaikan Arissa itu . 'Duit bukan segalanya. Tetapi untuk bahagia , duit itu tetap berada di carta yang pertama .' Itu kata-kata yang seringkali meniti di bibir kedua orangnya . Kata-kata itu juga sering bermain di kotak fikirannya . Azamnya ingin menjadi seorang usahawan yang berjaya seperti kedua orang tuanya .

P/S : Muqaddimah cerita . Sambungannya ...


Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Final year student~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Jam menunjukkan 3.10 pagi . Baru lepas bersembang dengan my bestfriend forever and ever till Jannah . In Shaa Allah . Sofia Hani Izyan ;) *Thanks pia . Sudi call and buat super saver untuk si Mulut Murai ni . :) Honestly , Cik Nurul agak serabut sikit sem ni . Al-maklum laa . Dah masuk tahun akhir . Serius , semangat makin meluntur . Tapi , my abah selalu bagi kata-kata semangat . Thanks abah ! Thanks for everything . Sudi melabur duit sepanjang anak abah ni belajar . Sanggup mengeluarkan dana 100% untuk anak abah yang malas tahap tak ketahuanhala ni . Doakan Byla belajar demi Lillahi Ta'ala . *Sebak!*

Abah , Byla tak sangka . Kini Byla di tahun akhir . Dulu masa mula-mula dapat tawaran , Byla berkeras tak nak further study . Tapi demi mak abah , Byla study jugak . 

Mak abah pesan , belajar untuk cari ilmu . Tapi , diri ni . Niat belajar bukan kerana Lillahi Ta'ala . Sedangkan mak & abah mengharapkan diri ini mencari ilmu kerana-Nya . Bukan kerana mahukan sijil degree . Bukan untuk kerja di masa depan . Mak & abah cuma minta satu dari Cik Nurul . "Cari Ilmu" . :( 

Mak , abah . maafkan Byla . Sebab niat Byla dah jauh menyimpang . :( Alhamdulillah . Puan Mardziah dah sedarkan Cik Nurul satu perkara . Belajar kerana Allah SWT . Belajar kerana agama Allah SWT . Mohon yang membaca sudi mendoakan kejayaan kita bersama . Moga Allah SWT sudi memandang kita dengan penuh kasih sayang . Allahumma Ameen . 

In Shaa Allah . FYP : Islamic/Anbiya Bedtime Stories Apps . Doakan . Moga Cik Nurul mampu buat sesuatu untuk ummah ;)

Nurul Nabila Idris :)
P/S : Maaf , tak dapat habiskan cabaran 30 hari disebabkan kekangan-kekangan yang tidak dapat dielakkan . 


Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Pernah bercita menjadi blogger terkemuka~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Bersyukur diberi limpahan nikmat oleh-Nya . Nikmat yang senantiasa dikurniakan menjadikan Cik Nurul seorang yang memahami erti syukur . In Shaa Allah . Tanggal 21 Ogos 1993 , lahirlah seorang puteri sulung yang menyerikan lagi kehidupan Encik Idris dan Puan Ainul Azizah . Nurul Nabila . Nama yang sangat viral . Ececeh . Bajet-bajet gitu . Nama yang diberi ini bukan dari ayah Cik Nurul . Bukan juga dari emak Cik Nurul . Kawan baik ayah Cik Nurul yang memberikan nama ini . Mengimbau kenangan 21 tahun yang lepas , "Idris , dah bagi nama dekat anak? Kalau belum , letaklah nama Nurul Nabila . Yang membawa maksud Cahaya Kecerdikan . In Shaa Allah ." ulas Ustazah Falaq . Cik Nurul bersyukur dengan nama ini . Walaupun ramai yang pakai nama ni . Tapi Cik Nurul cuba sedaya upaya menjadikan NURUL NABILA BINTI IDRIS seorang yang unik . Seorang yang tidak boleh difotokopi sikap , karakter , dan tingkah lakunya . *Ececeh . Bajet lagi .

Sejak dahulukala memasang angan-angan untuk menjadi seorang blogger terkemuka seperti Ben Ashaari , Yuyu Zulaikha , Irine Nadia . Tapi tak tercapai-capai impian tu . Hihi . Cik Nurul suka berkarya , menulis . Pernah jua memasang cita-cita menjadi seorang novelis . Seperti Siti Rosmizah , Aisya Sofea . Tapi , kini ... Semuanya berbeza . Well said , 'People change . We're never be the same in the future .' Betul kah ? Yes , absolutely agree . Cik Nurul tidak lagi seperti Cik Nurul yang dahulu . Tidak berubah 100% . Maybe 50% . *Ahh , main dengan peratus pulak . Now , TERpasang cita-cita nak jadi macam Syabab Musafir Kasih pulak . Cerpen-cerpen beliau sememangnya superb . Cerpen-cerpen karya beliau boleh dijadikan santapan rohani . Lukisan dakwah beliau , serius mampu menyentuh hati dan jiwa insan . Tahniah diucapkan kepada Syabab Musafir Kasih . 


P/S : Doakan Cik Nurul menjadi seorang manusia yang berguna . Di dunia dan di akhirat . 

Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Alhamdulillah~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Masih bernyawa dan diberi nikmat merasai kebahagiaan di atas muka bumi ini . Syukur Alhamdulillah masih mampu bertahan menelusuri kehidupan di bumi UiTM Shah Alam . Satu kalimah meniti di bibir , terukir di hati , terasa di jiwa . Saat ini yakni 'Alhamdulillah' . Syukur Alhamdulillah . Kerana keperitan yang dilalui membuahkan hasil yang cukup menggembirakan diri ini . Alhamdulillah . Terima kasih buat sahabat-sahabat yang dikasihi . Yang banyak membantu Cik Nurul dalam menelaah ilmu-ilmu Allah SWT ini . Terima kasih kepada para tenaga pengajar dan pendidik kerana sudi memberikan markah yang baik buat Cik Nurul . Syukur kepada-Nya kerana mengizinkan sekali lagi untuk merasai perasaan ini . Ececeh . Ayat tuu BM sangat . :P Semoga ianya Lillahi Ta'ala . Alhamdulillah sekali lagi .

Alhamdulillah ;)
P/S : Alhamdulillah . Semoga Allah SWT redha . 


Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Allah SWT sedang menguji kita~

Bismillahirrahmanirrahim . Allahurabbi . Semakin hari , semakin banyak ujian yang diberikan oleh-NYA kepada kita , umat Muhammad SAW . Dengan peperangan yang tidak berkesudahan sejak sekian lama . Dengan pesawat yang hilang entah ke mana . Yang jatuh terhempas ditembak oleh entah siapa-siapa . Tanpa kita ketahui motif mereka . Apakah ini konspirasi dunia ? Wallahualam . Yang pasti , Islam perlu bangkit semula . Berjuang habis-habisan demi menegakkan agama-Nya . Teruskan berjihad . Teruskan perjuangan . Teruskan bermujahadah melawan nafsu untuk terus memboikot barangan-barangan ISRAEL .

Saudara kita menderita di sana . Mereka berhempas-pulas menjaga hak kita , Masjid Al-Aqsa . Hak umat Islam . Hak umat Rasulullah SAW . Apa usaha kita ? Apa yang kita buat ketika ini ? Tidur ? Main game ? Bergurau-senda ? Shopping barang raya ? Ayuh ! Kita tembakkan doa buat mereka . Qunut nazilah , bacalah senantiasa . Moga , Allah SWT melindungi mereka-mereka yang di pihak yg benar ini . Usaha kita tersangatlah kecil . Nak angkat senjata , belum tentu tangan ini mampu . Kaki ini . Belum tentu mampu berpijak di bumi mereka . Hati ini . Belum cukup kuat seperti mereka yang langsung tiada gentar untuk berjihad fisabilillah . Hanya doa , sedikit dana , dan juga usaha kecil kita (memboikot barangan Israel) yang mampu membantu serba sedikit mereka di sana . Mungkin nampak kecil . Tapi sekurang-kurangnya , di hadapan Allah SWT kelak , kita punya jawapan untuk membela agama kita .

Ayuh , kuatkan semangat . Sedar dari tidur kita yang sekian lama lena . Mereka perlukan kita . Mereka perlukan doa kita . Mereka perlukan pertolongan kita . Bersatu kita teguh , bercerai kita roboh . Jangan biarkan mereka menderita sedangkan kita senang lenang di sini bergurau senda . Ini masanya kita bantu mereka . Mungkin di masa akan datang , kita perlukan mereka . Jangan berhenti berdoa . Jangan berhenti mengeluarkan dana buat mereka . Biarlah , sehari RM1 pun kita salurkan pada mereka . Moga usaha kecil itu Allah SWT redha .

Teruskan perjuangan . Tinggalkan sebentar keseronokan kita . Berhentilah dari tidur yang lena . Kerana , mereka tidak pernah tidur lena setelah sekian lama . Ayuh ! Bantulah mereka . Ayuh ! Bangkit ! Al-Fatihah buat mereka yang telah pergi . Moga syurga Al-Jannah menanti mereka . Allahumma Ameen .

Anak kecil ini menjadi mangsa walau dia tidak tahu apa2 .

Semoga kemenangan berpihak kepada mereka , bridget Al-Qassam .

Al-Fatihah buat MH370 & MH17 .

P/S: Hamba Allah SWT yang daif

Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)