Tinta Ukhti Nunaidris
I want to be 'ISTERI SOLEHAH'

~Allah SWT sedang menguji kita~

Bismillahirrahmanirrahim . Allahurabbi . Semakin hari , semakin banyak ujian yang diberikan oleh-NYA kepada kita , umat Muhammad SAW . Dengan peperangan yang tidak berkesudahan sejak sekian lama . Dengan pesawat yang hilang entah ke mana . Yang jatuh terhempas ditembak oleh entah siapa-siapa . Tanpa kita ketahui motif mereka . Apakah ini konspirasi dunia ? Wallahualam . Yang pasti , Islam perlu bangkit semula . Berjuang habis-habisan demi menegakkan agama-Nya . Teruskan berjihad . Teruskan perjuangan . Teruskan bermujahadah melawan nafsu untuk terus memboikot barangan-barangan ISRAEL .

Saudara kita menderita di sana . Mereka berhempas-pulas menjaga hak kita , Masjid Al-Aqsa . Hak umat Islam . Hak umat Rasulullah SAW . Apa usaha kita ? Apa yang kita buat ketika ini ? Tidur ? Main game ? Bergurau-senda ? Shopping barang raya ? Ayuh ! Kita tembakkan doa buat mereka . Qunut nazilah , bacalah senantiasa . Moga , Allah SWT melindungi mereka-mereka yang di pihak yg benar ini . Usaha kita tersangatlah kecil . Nak angkat senjata , belum tentu tangan ini mampu . Kaki ini . Belum tentu mampu berpijak di bumi mereka . Hati ini . Belum cukup kuat seperti mereka yang langsung tiada gentar untuk berjihad fisabilillah . Hanya doa , sedikit dana , dan juga usaha kecil kita (memboikot barangan Israel) yang mampu membantu serba sedikit mereka di sana . Mungkin nampak kecil . Tapi sekurang-kurangnya , di hadapan Allah SWT kelak , kita punya jawapan untuk membela agama kita .

Ayuh , kuatkan semangat . Sedar dari tidur kita yang sekian lama lena . Mereka perlukan kita . Mereka perlukan doa kita . Mereka perlukan pertolongan kita . Bersatu kita teguh , bercerai kita roboh . Jangan biarkan mereka menderita sedangkan kita senang lenang di sini bergurau senda . Ini masanya kita bantu mereka . Mungkin di masa akan datang , kita perlukan mereka . Jangan berhenti berdoa . Jangan berhenti mengeluarkan dana buat mereka . Biarlah , sehari RM1 pun kita salurkan pada mereka . Moga usaha kecil itu Allah SWT redha .

Teruskan perjuangan . Tinggalkan sebentar keseronokan kita . Berhentilah dari tidur yang lena . Kerana , mereka tidak pernah tidur lena setelah sekian lama . Ayuh ! Bantulah mereka . Ayuh ! Bangkit ! Al-Fatihah buat mereka yang telah pergi . Moga syurga Al-Jannah menanti mereka . Allahumma Ameen .

Anak kecil ini menjadi mangsa walau dia tidak tahu apa2 .

Semoga kemenangan berpihak kepada mereka , bridget Al-Qassam .

Al-Fatihah buat MH370 & MH17 .

P/S: Hamba Allah SWT yang daif

Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Amanah itu Indah~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Masih mampu menghelakan nafas di atas muka bumi ini . Alhamdulillah . Masih diberikan nikmat-nikmat di atas muka bumi ini . Alhamdulillah . Masih mempunyai keluarga yang tersayang . Alhamdulillah , masih ada yang sudi bersahabat dengan diri ini . Alhamdulillah . Alhamdulillah . Alhamdulillah . Lillahi Ta'ala ye . Tujuan Cik Nurul menggerakkan jari-jemari ketot Cik Nurul di keyboard lappy pada saat ini adalah kerana Allah SWT yang menjentik hati ini untuk berkongsi rasa dengan para pembaca sekalian . *Ececeh . Ayat bajet kebabom je . Teruskan membaca ye :)

Lebih kurang sebulan , Cik Nurul dan sahabat-sahabat akan menghadapi final exam . Dah tak lama dah nak menghabiskan sisa-sisa hidup di bumi UiTM Shah Alam . Allahurabbi . :( Cepatnya masa berlari . *Tak sempat nak kejar . Next semester dah masuk final year . *Ya Allah , berikanlah kecemerlangan kepada kami semua . Moga rahmat-Mu sentiasa mengiringi kami . Allahumma Ameen .*Ayuh mendoakan kejayaan kita bersama di dunia & di akhirat .* Jujur Cik Nurul katakan , Cik Nurul amat takut untuk memegang amanah . Hakikat sebagai seorang insan , kita telah pun terpikul dengan amanah sementelah kita dilahirkan oleh 'dia' yang kita gelar 'mak' , 'ibu' , 'ummi' , 'mama' , 'mummy'

Kita adalah khalifah . Kita lah yang akan memimpin diri kita sendiri . Kita adalah insan yang sentiasa punyai amanah . Samada amanah itu kecil atau besar . Amanah boleh dibahagikan kepada tiga bentuk . Pertama , AMANAH MANUSIA TERHADAP ALLAH SWT . Semua ketentuan Allah SWT harus dipelihara dengan melaksanakan segala perintah Allah SWT dan meninggalkan semua larangan-NYA . Termasuk menggunakan semua potensi dan anggota tubuh badan untuk hal-hal yang bermanfaat . Allah SWT kurniakan roh buat setiap jasad . Nyawa kita adalah hak milik Allah SWT . Jangan pernah terfikir untuk mencabuli hak Allah SWT . Hanya DIA yang berhak mengambil nyawa kita . Hanya DIA . Hanya DIA yakni Allah SWT .

Kedua , AMANAH MANUSIA TERHADAP ORANG LAIN . Yang bermaksud , mengembalikan titipan kepada yang mempunyainya , tidak menipu , berlaku curang , menjaga rahsia yang merupakan kewajipan terhadap keluarga , masyarakat secara keseluruhan . Contohnya , seorang pemimpin perlu berlaku adil terhadap masyarakatnya . Ulama perlu adil terhadap masyarakat dengan memberi tunjuk ajar kepada meeka agar mereka memiliki i'tikad yang benar . Contoh paling dekat adalah , seorang sahabat menegur sahabatnya yang melakukan khilaf . Atau contoh yang lain , adalah seorang suami berlaku adil terhadap isteri-isterinya .

Ketiga , AMANAH MANUSIA TERHADAP DIRI SENDIRI . Yang bermaksud , berbuat sesuatu yang terbaik dan bermanfaat bagi dirinya baik dalam urusan agama mahupun dunia . Tidak terfikir dek akal fikiran untuk melakukan sesuatu yang membahayakan dirinya di dunia dan di akhirat . 

Amanah yang ketiga ini , sememangnya seringkali kita alpa dan terlepas pandang . Seperti Cik Nurul , sebagai seorang anak kepada pasangan Idris dan Azizah . Menjadi satu amanah buat Cik Nurul bagi mengikut segala telunjuk mereka selagi tidak menyalahi syarak .Menjadi satu amanah bagi Cik Nurul bilamana mereka menghantar Cik Nurul untuk menyambung pengajian hingga kini . Menjadi satu amanah bagi Cik Nurul untuk menambahkan saham pahala mereka saban hari . 

Sebagai seorang pelajar , menjadi satu amanah buat Cik Nurul untuk bersungguh-sungguh mengejar ilmu Allah SWT . Menjadi satu amanah buat Cik Nurul untuk menggembirakan hati para pendidik dengan mendapatkan keputusan yang baik . Menjadi satu amanah buat Cik Nurul untuk sentiasa saling mentarbiyah antara diri Cik Nurul dan sahabat-sahabat . Sebagai seorang yang mempunyai jawatan dalam sebuah persatuan , menjadi satu amanah buat Cik Nurul untuk membantu sahabat-sahabat dalam menggerakkan aktiviti-aktiviti di dalam persatuan tersebut . 

Mungkin ada yang merasakan ianya remeh . Mungkin ada yang mengambil enteng mengenai perkara ni . Bear in mind . Kerana amanah ini , kamu berjalanlah kemana saja . Berlari lah hingga ke hujung dunia . Kamu tetap membawa satu bebanan dimana bebanan itu sesuatu yang indah bilamana kamu dapat melunaskan bebanan itu . Itulah AMANAH yang INDAH . Wallahualam . :)

Rindu mak ;'(


Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~My dear, you're not alone~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah . Setelah sekian lama tidak mencoretkan sesuatu di sini . Alhamdulillah . Masih diberi kesempatan untuk terus merasakan nikmat Islam & Iman . Alhamdulillah . *Kalian yang membaca secara tidak sedar telah mengucapkan kalimah 'Alhamdulillah' sebanyak 4 kali ? Alhamdulillah again :) Betapa para pembaca seorang yang bersyukur . Tujuan diberi pinjaman nyawa pada saat ini dan sesaat akan datang , bukanlah untuk berseronok dan bergembira sentiasa . Ada masa , kita perlu berhenti sejenak , bermuhasabah diri .

'Apa yang aku dah buat untuk agama aku?'
'Apa yang aku dah buat untuk diri aku?'
'Apa yang aku dah buat untuk kedua orang tuaku?'
'Apa yang aku dah buat untuk abang, kakak, adik aku?'
'Apa yang aku dah buat untuk sahabat-sahabat aku?'

'Dimana Allah SWT di dalam hati aku?'
'Dimana Rasulullah SAW di dalam hati aku?'

'Sepanjang hidup aku, pernahkah aku rasa Allah SWT hadir di dalam solatku?'
'Sepanjang hidup aku, pernahkah aku rasa Rasulullah SWT dekat dengan diri aku?'

'Tidakkah aku yakin dengan janji-janji Allah SWT?'
'Tidakkah aku gentar mendengar firman-firman Allah SWT?'


Cuba muhasabah diri kita . Banyak juga benda yang kita tak terfikir untuk memikirkannnya . Moga Allah SWT menjentik hati kita untuk sedar . Sedar akan tujuan sebenar diberi gelaran khalifah di muka bumi ini .


P/S : Ayuh kita saling mendoakan kejayaan kita bersama . Di dunia dan akhirat . Moga Allah SWT redha . Ukhuwah Fillah Abadan Abada :)
 

Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)

~Hanya mampu berdoa buat MH370~

Bismillahirrahmanirrahim . Alhamdulillah masih diberi pinjaman nyawa . Masih diberi ketenangan jiwa . Masih diberi peluang hidup berpaksi pada cinta-Nya . Alhamdulillah . Di saat kita sedang enak diulit mimpi , ada di antara kita melalui detik-detik kecemasan . Wallahualam . Moga mereka diberi kekuatan dan ketabahan dalam meneruskan kehidupan . Semoga mereka kembali dengan selamat . InsyaAllah . Innallaha ma'ana . *MH370*

Wahai penghuni muka bumi , 
Jangan lah engkau sewenang-wenangnya memuntahkan segala isi akalmu ,
Dikhuatiri tidak benar ,
Tanpa engkau sedari , 
Dirimu telah menyebarkan fitnah .

Wahai penghuni muka bumi ,
Kirimkan doamu buat mereka ,
Fahami rasa hati waris-waris mereka ,
Letakkan dirimu di tempat mereka ,
Bayangkan betapa sukarnya mereka untuk menuturkan kata-kata .

Wahai penghuni muka bumi ,
Gunakan akalmu dengan memikirkan kekuasaan-Nya ,
Hanya DIA , hanya DIA yang mampu menemukan kita dengan mereka ,
Hanya DIA tempat kita memohon pertolongan ,
Hanya dengan izin-Nya mereka akan pulang kepada kita .

Wahai penghuni muka bumi ,
Kuatkan langkah kakimu ,
Kumpulkan semangat cinta engkau buat-Nya ,
Tadahkan tanganmu ke langit ,
Merintihlah pada-Nya .

Moga DIA masih sudi mendengar rintihan hamba2-Nya ,
Hamba2-Nya yang banyak berbuat dosa ,
Moga DIA dengar permintaan kita ,
Allah SWT sebaik-baik penolong buat kita ,
Yakin , dari-Nya kita hadir dan kepada-Nya jua kita akan kembali .



Hasbunallah wani'mal wakeel . La tahzan . Innallaha ma'assobirin . :) Moga kuat dan tabah mengharungi dugaan hidup . 







Sahabat, jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza;)